نمودار جدید انتوتو قدرت خالص تراشه‌های اندرویدی را مقایسه می‌کند

03:008340

بنچمارک انتوتو از چند روز پیش صفحه‌ای جدید در وب‌سایت رسمی خود ایجاد کرده است که نموداری گرافیکی را شامل می‌شود. این نمودار جدید به‌شکلی دقیق تراشه‌هایی را که در گوشی‌های اندرویدی استفاده شده‌اند با یکدیگر مقایسه می‌کند. در صفحه‌ی موردبحث وب‌سایت انتوتو شاهد موشکی هستیم که در حال پرواز به‌سمت بالا است؛ هرچه نام یک تراشه به خود موشک نزدیک‌تر باشد، آن تراشه سرعت پردازشی بیشتری دارد. در نمودار انتوتو در حال حاضر اسنپدراگون ۸۶۵ فایوجی کوالکام (Qualcomm Snapdragon 865 5G) در رتبه‌ی نخست جای دارد.

فاصله‌ای که در بین نام تراشه‌ها وجود دارد به‌گونه‌ای انتخاب شده است تا میزان تفاوت نسبی قدرت پردازشی آن‌ها را به‌تصویر بکشد. بنابراین فاصله‌ی نسبتا زیاد بین اسنپدراگون ۸۶۵ با اکسینوس ۹۹۰ (Samsung Exynos 990) نشان می‌دهد که پرچم‌دار جدید کوالکام نسبت‌به پرچم‌دار جدید سامسونگ عملکرد بسیار بهتری دارد. اتفاقی که با ادعاهای سامسونگ مطابقت نمی‌کند؛ کره‌ای‌ها گلکسی اس ۲۰ اولترا را با دو تراشه‌ در مناطق مختلف دنیا عرضه می‌کنند. مدل جهانی این گوشی سامسونگ از تراشه‌ی اکسینوس ۹۹۰ و مدل آمریکا از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ استفاده می‌کند. کاربران مدعی شده بودند بین این دو مدل از گوشی ازلحاظ قدرت پردازشی تفاوت وجود دارد؛ اما سامسونگ چنین موضوعی را رد کرده بود.

افزون‌بر دو تراشه‌ی موردبحث در رتبه‌ی سوم نمودار گرافیکی انتوتو اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس جای گرفته است. همچنین به‌نظر می‌رسد مدیاتک توانسته است ازطریق تراشه‌های رده‌بالای سری دایمنسیتی، کم‌کم به سمت تبدیل شدن به یکی از تولیدکننده‌های اصلی تراشه تبدیل شود؛ اتفاقی که البته به چند سال زمان نیاز خواهد داشت.

نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که نتایج‌ِ به‌نمایش‌درآمده در نمودار گرافیکی موردبحث با اتکا بر امتیاز نهایی هر تراشه در بنچمارک انتوتو به‌دست نیامده‌اند. در امتیاز نهایی هر تراشه مواردی نظیر نرخ نوسازی (رفرش ریت) صفحه‌نمایش و سرعت حافظه‌ی گوشی نیز لحاظ می‌شوند. از آن‌جایی که دو معیار یادشده در بین گوشی‌های مختلف متفاوت هستند، انتوتو ترجیح داده است آن‌ها را برای ترسیم نمودار جدیدش مدنظر قرار ندهد.

ناگفته نماند نرخ نوسازی و سرعت حافظه می‌توانند روی امتیازی که هر تراشه در انتوتو کسب می‌کند اثرگذار باشند. در نمودار انتوتو تنها قدرت پردازشی پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) درنظر گرفته شده‌ است و بدین بدین ترتیب این نمودار می‌تواند تا حد زیادی قدرت واقعی پردازنده‌های گوشی‌های اندرویدی را به‌تصویر بکشد.

به‌منظور دستیابی به‌ دقیق‌ترین نتایج ممکن، امتیازات کسب‌شده توسط تمام گوشی‌هایی که از یک نوع تراشه استفاده می‌کنند نیز به‌حساب آمده است. همچنین انتوتو تصمیم گرفته در نمودار خود از تراشه‌های سری A که توسط اپل ساخته می‌شوند استفاده نکند. اگر این تراشه‌ها به نمودار وارد می‌شدند قطعا با فاصله‌ای زیاد در رتبه‌‌های برتر جای می‌گرفتند؛ به‌خصوص تراشه‌هایی که اپل در تبلت‌های رده‌بالایش استفاده می‌کند.

صفحه‌ی جدید وب‌سایت انتوتو از این‌جا قابل‌مشاهده است. در همین حین اسکرین‌شات زیر که از بخش ابتدایی نمودار گرفته‌شده، جایگاه انواع تراشه‌ها را نشان می‌دهد. در نظر داشته باشید که این نمودار ممکن است به‌مرور زمان و با عرضه‌ی تراشه‌های جدید، دچار تغییر شود. انتوتو نمودارهای متنوعی دارد که نمودار زیر تنها یکی از آن‌ها است. یکی دیگر از نمودارهای این بنچمارک که از این‌‌جا قابل‌مشاهده است، توانایی تراشه‌ها را در زمینه‌ی هوش مصنوعی موردسنجش قرار می‌دهد.

منبع: zoomit


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند