آیفون 11 محبوب‌ترین گوشی فصل اول 2020 شد

04:037630

دنیاگیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) طی چند ماه اخیر به‌شدت روی عملکرد بازار گوشی‌های هوشمند اثر گذاشته است. جدیدترین آمار منتشرشده از سوی Counterpoint Research نشان می‌دهند در طول سه‌ماهه‌ی نخست امسال، کمتر از ۳۰۰ میلیون دستگاه گوشی روانه‌ی بازار شده است؛ کاهش شمار گوشی‌های عرضه‌شده به بازار به زیر ۳۰۰ میلیون دستگاه، نخستین بار است که از سال ۲۰۱۴ تاکنون اتفاق افتاده که نتیجه‌ی آن کاهش درآمد شرکت‌ها است. به‌تازگی گزارشی جدید از سوی مؤسسه‌ی پژوهشی کانالیس (Canalys) منتشر شده است که آمار فروش گوشی‌ها را به‌صورت مجزا از یک‌دیگر نشان می‌دهد.

>> لیست قیمت به روز گوشی های آیفون اپل 

در نظر داشته باشید که برای اشاره به آمار گوشی‌ها از عبارات مختلفی استفاده می‌شود. کانالیس در گزارش جدید خود برای اشاره به برترین گوشی‌های سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۰ از عبارت Sell-in Shipments استفاده می‌کند. عبارت Sell-in در مواقعی استفاده می‌شود که شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی تعداد مشخصی دستگاه را به خرده‌فروشی‌ها می‌فروشند و خرده‌فروشی‌ها این دستگاه‌ها را تا زمان خرید توسط مردم، انبار می‌کنند. این یعنی عبارت Sell-in لزوما به شمار گوشی‌هایی که به دست مشتریان رسیده‌ است اشاره نمی‌کند. خرده‌فروشی‌ها این حق را دارند در هر زمان که خواستند گوشی‌های فروخته‌نشده را به شرکت تولیدکننده برگردانند و هزینه‌‌ی آن‌ها را دریافت کنند. این نوع معامله مفاد زیادی دارد و بررسی دقیق آن مقاله‌ای جداگانه می‌طلبد، اما دانستن همین بخش از آن کفایت می‌کند.

شرکت‌ها برای ارائه‌ی آمار خود، رویکردی متفاوت پیش می‌گیرند. آن‌طور که برخی رسانه‌ها می‌نویسند، بسیاری از شرکت‌ها آمار دقیق گوشی‌های «فروخته‌شده به کاربران» را اعلام نمی‌کنند. درواقع آماری که از سوی عمده‌ی شرکت‌ها منتشر می‌شود، شامل تمام گوشی‌هایی است که با عقد قرارداد Sell-in به خرده‌فروشی‌ها ارائه کرده‌اند. با این‌حال بسیاری از رسانه‌ها اتفاق‌نظر دارند آماری که اپل از گوشی‌های «فروخته‌شده» منتشر می‌کند، گوشی‌هایی است که به دست کاربران رسیده‌اند. درواقع طبق ادعای رسانه‌ها، آمار «فروش» اپل با آمار گوشی‌های «عرضه‌شده» توسط این شرکت مطابقت دارد.

توضیحات بالا به شما درک بهتری از آمار جدید کانالیس می‌دهد. آماری که کانالیس منتشرکرده برای بسیاری از شرکت‌ها به «گوشی‌های عرضه‌شده» اشاره دارد، نه «گوشی‌های فروخته‌شده». با این‌حال همانطور که اشاره کردیم، این موضوع برای اپل صدق نمی‌کند. در همین راستا با در نظر گرفتن این حقیقت که آیفون ۱۱ در رتبه‌ی نخست جای گرفته است، می‌توانیم از آن به‌عنوان «محبوب‌ترین گوشی» سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۰ یاد کنیم.

بر اساس آماری که کانالیس منتشر کرده اپل توانسته است سه جایگاه از گوشی‌های برتر سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۰ را به‌خود اختصاص دهد. آیفون ۱۱ به‌عنوان مدل معمولی گوشی‌های پرچمدار جدید اپل در رتبه‌ی نخست جای گرفته و دو گوشی دیگر این خانواده یعنی آیفون ۱۱ پرو مکس و آیفون ۱۱ پرو به‌ترتیب در رتبه‌‌های ششم و دهم حضور دارند. دیدن ارزان‌قیمت‌ترین آیفون ۲۰۱۹ اپل در رتبه‌ی نخست اتفاقی چندان غیرمنتظره نبود،‌ سال گذشته نیز آیفون XR توانسته بود فروشی بسیار عالی تجربه کند. انتظار داریم که آیفون SE 2020 اپل بتواند در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی، رتبه‌ی اول را از آیفون ۱۱ بگیرد.

در بین گوشی‌های اندرویدی، ردمی نوت ۸ و ردمی نوت 8T که قیمتی بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ دلار دارند، بیشتر از هر گوشی دیگری به بازار عرضه شده‌اند و توانسته‌اند پس از آیفون ۱۱ در رتبه‌ی دوم جای بگیرند. البته ردمی نوت ۸ و ۸ تی تنها گوشی‌های شیائومی در فهرست برترین‌ها نیستند. ردمی نوت ۸ پرو یکی دیگر از گوشی‌های شیائومی است که در فهرست حضور دارد و رتبه‌ی پنجم را به‌خود اختصاص داده است. این گوشی در بازار ایران نیز محبوبیتی چشم‌گیر دارد. همچنین ردمی 8A شیائومی در رتبه‌ی نهم جای گرفته است. دیدن گوشی‌های موردبحث شیائومی در فهرست منتشرشده از سوی کانالیس به‌هیچ‌وجه غیرمنتظره نبود؛ زیرا دستگاه‌هایی که از آن‌ها یاد کردیم همگی جزو بهترین گوشی‌های اقتصادی اواخر ۲۰۱۹ و اوایل ۲۰۲۰ هستند.

این نخستین باری نیست که خبری مثبت درمورد عملکرد شیائومی منتشر می‌شود. آمار جدید Counterpoint Research نشان می‌دهد شمار دستگاه‌هایی که شیائومی در سه‌ماهه‌ی نخست امسال به بازار عرضه کرده به‌میزان ۷ درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش دهد. این درحالی است که شمار دستگاه‌های عرضه‌شده توسط شرکت‌های رقیب شیائومی نظیر اپل،‌ هواوی و سامسونگ کاهش پیدا کرده است.

کانالیس در گزارشی مجزا می‌نویسد شیائومی در سه‌ماهه‌ی نخست امسال به محبوب‌ترین برند گوشی در بازار اسپانیا تبدیل شده است. همچنین شیائومی توانست در بازارهای ایتالیا و فرانسه به‌ترتیب در رتبه‌ی سوم و چهارم جای بگیرد. این آمار نشان می‌دهند شیائومی در بازارهای اروپای غربی روزهای خوبی را سپری می‌کند.

سامسونگ همچنان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی گوشی در دنیا به‌حساب می‌آید. بنابراین می‌شد انتظار داشت که در فهرست کانالیس، دستگاه‌های متعلق‌به سامسونگ هم حضور داشته باشند. بر اساس آمار، گلکسی A51 در رتبه‌ی سوم، گلکسی A10s در رتبه‌ی چهارم،‌ گلکسی A20s در رتبه‌ی هفتم و گلکسی A01 در رتبه‌ی هشتم جای گرفته‌اند.

منبع: zoomit


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند