اپل از iPadOS 14 رونمایی کرد

04:006200

اپل نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اختصاصی آیپدهای خود یعنی، آیپد او‌اس ۱۴ را در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان WWDC معرفی کرد. نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اختصاصی آیپد تمرکز ویژه‌ای به بازطراحی اپلیکیشن‌ها داشته است تا بدین ترتیب بیشتر از نمایشگر بزرگ این گجت بهره‌مند شود. بنابراین، بسیاری از برنامه‌های اپل دستخوش تغییرات قرار گرفته‌اند. برای مثال، اپلیکیشن‌های Photos و Music نوار منوی کناری خواهند داشت تا کاربر بتواند به‌کمک آن به بخش‌های مختلف اپلیکیشن برود؛ همچنین، اپلیکیشن Calender به گزینه‌های بیشتری مجهز شده است. تغییرات ایجادشده آنچنان بنیادین نیستند؛ اما قطعا موجب کاربرد آسان‌تر برنامه‌ها خواهند شد.

مهم‌ترین به‌روزرسانی در نسخه‌ی ۱۴ آیپد او‌اس، بازسازی موتور جست‌وجو آن است که اپل از آن با عنوان Universal Search یاد می‌کند. بازسازی موتور جست‌وجو موجب می‌شود که کاربر بتواند ازطریق آن، اپلیکیشن‌ها را راه‌اندازی کند، به‌جست‌وجوی مخاطب یا فایل بپردازد یا حتی فایل‌های داخلی بعضی اپلیکیشن‌ها را نیز در نتایج ببیند؛ البته این قابلیت مسلتزم این است که اپلیکیشن از این ویژگی پشتیبانی کند و مجوزهای لازم را دریافت کرده باشد. موتور جست‌وجوی کنونی تقریبا برخی از این ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد؛ اما اپل قصد دارد با اعمال تغییرات اساسی ظاهر و کاربرد آن را به ویژگی‌های Spotlight روی مک نزدیک کند. طراحی این موتور جست‌وجو به‌گونه‌ای تکامل یافته است که نوار جست‌وجو به‌صورت پاپ‌آپ روی اپلیکیشن‌های دیگر نشان داده خواهد شد و دیگر آنچه روی نمایشگر است را تار نمی‌کند.

پشتیبانی بهبودیافته از دست‌خط با قلم اپل

تبلت‌های آیپد از این پس پشتیبانی بهتری از دست‌خط نوشته‌شده با Apple Pencil خواهند داشت. این ویژگی با عنوان Scribble معرفی شده است و می‌تواند با تشخیص دست‌خط‌های زبان انگلیسی و چینی، آن‌ها را به متن تایپی تبدیل کند تا کاربر بتواند آن‌ها را به‌راحتی کپی کند. اپلیکیشن Notes پیش‌از این قادر بود بین فایل‌های نوشته‌شده‌ی دست‌خطی جست‌وجو کند؛ اما حالا با به‌روزرسانی‌های انجام‌شده می‌تواند دست‌خط را تبدیل به متن تایپ‌شده کند تا کاربر آن را در هرجایی که می‌خواهد اضافه کند.

ویژگی بزرگ دیگری که در این نسخه از سیستم‌عامل آیپد او‌اس شاهد آن هستیم، تنظیم اپلیکیشن ایمیل و مرورگر پیش‌فرض است؛ البته اپلی جزئیات زیادی از این قابلیت ارائه نکرد. این قابلیت ازجمله مواردی است که کاربران از سال‌ها پیش منتظرش بودند. گوشی آیفون و تبلت آیپد به‌طور پیش‌فرض، همواره اپلیکیشن‌های Mail و Safari را برای بازکردن ایمیل و لینک اولویت می‌دادند. اپلیکیشن Mail آنچنان طرفداری ندارد و این موضوع باعث شده است که بسیاری از کاربران تمایل به استفاده از سایر اپلیکیشن‌ها داشته باشند؛ اما، ایمیل‌ها همیشه در برنامه‌ی اختصاصی اپل Mail باز می‌شد.

اگرچه iPadOS حالا نام مجزایی از سیستم‌عامل آیفون یعنی iOS دارد؛ اما این دو سیستم‌عامل همچنان ویژگی‌های مشترک زیادی دارند. برای مثال، در معرفی سیستم‌عامل iOS 14 دیدیم که ویژگی‌هایی مثل گروه‌ها در iMessage، دانلود سریع App Clips، مسیریابی مخصوص دوچرخه در Maps و Memoji ارائه شدند که در آیپد او‌اس ۱۴ نیز دردسترس کاربران قرار خواهند داشت. دستیار صوتی اپل، Siri، در آیپد او‌اس ۱۴ همچون آی‌او‌اس ۱۴ با تغییرات ظاهری همراه خواهد بود و تماس‌های تلفنی نیز به‌جای اشغال تمام صفحه‌ی نمایشگر، از این پس به‌صورت اعلان در بالای نمایشگر ظاهر خواهند شد.

با اینکه این سیستم‌عامل با عنوان چهاردهمین نسخه از آیپداواس معرفی شده است؛ اما عمرش کمتر از یک سال است. اپل تنها در کنفرانس WWDC سال گذشته برای اولین‌بار اقدام به جداسازی برند iPadOS کرد تا شاید رفته‌رفته شاهد قابلیت‌های بسیار متفاوتی در این دو باشیم؛ البته هنوز شاهد تفاوت زیادی در زبان طراحی دو سیستم‌عامل نبودیم.

ناگفته نماند تبلت آیپد در بعضی حوزه‌ها کاملا از گوشی آیفون فاصله گرفته است که برای مثال می‌توان به پشتیبانی از موس و پدلمسی در سال گذشته و اضافه‌شدن ویجت در Home اشاره کرد. قابلیتی که به‌واسطه‌ی آی‌اواس ۱۴ به‌زودی در آیفون نیز شاهدش خواهیم بود. اپل همواره ویژگی چندکاره‌ی آیپد را بهبود بخشده است و باتوجه‌به اینکه نگرش سنتی‌تری نسبت‌به آن دارد، شاید بتوان سیستم‌عامل آن را جدای از آیفون به‌شمار آورد.

منبع: zoomit


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند