سامسونگ با سرمایه‌گذاری ۱۱۶ میلیارد دلاری در صنعت تراشه، چه برنامه‌هایی در پیش دارد؟

06:166910

غول‌های فناوی همه‌ی تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با طراحی نیمه‌هادی‌های اختصاصی خود، همه‌ی کاربردهای پردازش را از هوش مصنوعی گرفته تا بهینه‌سازی رویکرد سرورها و عمر باتری موبایل‌ها، بهبود دهند. سامسونگ هم از این قائده مستثنی نیست و مانند دیگران برای طراحی و تولید تراشه‌های اختصاصی برنامه‌ریزی می‌کند. گوگل واحد پردازشی به‌نام Tensor Processing Unit دارد. اپل جدیدترین تراشه‌ی اختصاصی خود را به‌نام A13 Bionic به بازار عرضه کرد و نام تراشه‌ی آمازون، Graviton2 است. هیچ‌یک از غول‌های مذکور، دارای کارخانه‌ای برای ساخت تراشه‌های موردنظر خود نیستند.

سامسونگ الکترونیکس برخلاف بسیاری از غول‌های کنونی دنیای فناوری، برنامه‌ی ویژه‌‌ای برای توسعه‌ی تراشه‌های اختصاصی خود دارد. آن‌ها سرمایه‌گذاری ۱۱۶ میلیارد دلاری با عمر نزدیک به یک دهه در نظر دارند تا کسب‌وکار خود را در این حوزه توسعه دهند. غول کره‌ای دنیای فناوری، مینیاتوریزه کردن نیمه‌هادی‌ها را به‌عنوان قدم بعدی توسعه‌ای خود در نظر دارد. روش مذکور به‌نام لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) شناخته می‌شود. EUV را می‌توان گران‌ترین ارتقاء فرایند تولید دانست که تاکنون توسط سامسونگ انجام شده است. بسیاری کارشناسان، حرکت کره‌ای‌ها را ریسک بزرگی در حرکت فرای کسب‌وکار کنونی تولید انبوه نیمه‌هادی‌های تجاری و رقابت مستقیم با غول‌های قدیمی صنعت ۲۵۰ میلیارد دلاری تولید سیلیکون و تراشه‌های منطقی می‌دانند.

یون جونگ شیک، معاون ارشد اجرایی کسب‌وکار سامسونگ در فاندری‌های تولید تراشه اعتقاد دارد بازار جدیدی در برابر شرکتش قرار گرفته است.

او در یک رویداد برگزارشده در شهر سئول در اینباره گفت:شرکت‌هایی مانند آمازون، گوگل و علی بابا که تجربه‌ی زیادی در طراحی محصولات سیلیکونی ندارند، به‌دنبال ساختن تراشه براساس ایده‌های مفهومی خود با هدف بهبود سرویس‌ها هستند. به‌نظر من این رویکرد یک انقلاب را در کسب‌وکار تراشه‌های غیر از حافظه‌ای ما ایجاد می‌کند.

سامسونگ را می‌توان یک کسب‌‌وکار کم‌خطر در دنیای سیلیکون دانست.دنیای کسب‌وکار فاندری (به‌معنای تولید تراشه برای شرکت‌هایی همچون گوگل و کوالکام)، تحت سلطه‌ی غول تایوانی TSMC با مالکیت بیش از ۵۰ درصد از بازار قرار دارد. ترندفورس کورپ، این آمار سهم بازار را منتشر کرده و سهم سامسونگ را ۱۸ درصد بیان می‌کند.

شرکت تایوانی TSMC توانست سامسونگ را در تولید تراشه‌ برای پردازنده‌های سری A اپل شکست دهد. زمانی کره‌ای‌ها به‌عنوان پیمانکار ثابت تولید تراشه برای سازنده‌ی آیفون محسوب می‌شدند. سامسونگ تصمیم دارد تا در طول ۱۰ سال آینده، سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار در تجهیزات و تحقیق و توسعه هزینه کند. TSMC برنامه‌ی بلندپروازانه‌تری در سر دارد و هزینه‌های سال جاری و سال بعد خود را ۱۴ میلیارد دلار بیان می‌کند.

سی‌دبلیو چانگ، مدیر پان‌آسیا تکنولوژی در مرکز سرمایه‌گذاری نومورا با بررسی شانس موفقیت سامسونگ در رقابت جدید می‌گوید:

رقابت تنها به اشتیاق و تمایل بستگی ندارد. تولید تراشه را می‌توان نوعی هنر ترکیبی دانست. تا زمانی‌که پشتیبانی لازم در همه‌ی زیرساخت‌های اجتماعی وجود نداشته باشد، نمی‌توان موفقیت را هدفی دست‌یافتنی دانست.

مدیران ارشد اجرایی سامسونگ برای کسب مشتریان بیشتر، به شهرهای بزرگ از سن‌خوزه تا مونیخ و شانگ‌های سفر کرده و انجمن‌های تخصصی تولید تراشه برگزار می‌کنند. هدف اصلی از برگزاری انجمن‌ها، مذاکره‌ی هرچه بیشتر بر سر قراردادهای تولید است. ای‌اس جونگ، مدیر کل کسب‌وکار فاندری سامسونگ را می‌توان بازیگر اصلی نبرد کره‌ای‌ها بر سر ارائه‌ی توانایی در تولید تراشه دانست. او در مذاکره‌های خود یک شوخی تکراری دارد و نام خود را مخفف «Engineering Sample» بیان می‌کند.

سامسونگ و TSMC تنها رقبای تولید پنج نانومتری در سال آینده خواهند بود

جونگ در ابتدای سالی در یکی از رویدادهای اختصاصی سامسونگ از برنامه‌ی ۱۷ میلیارد دلاری شرکت برای ساخت یک فاندری EUV در هواسونگ صحبت کرد. در رویداد مذکور، مدیر سامسونگ یعنی جی وای لی و رئیس‌جمهور کره، مو جائه این حضور داشتند. کارخانه‌ی جدید از فوریه‌ی سال ۲۰۲۰ تولید خود را شروع می‌کند.

ماشین‌های تولید به روش EUV قیمتی حدود ۱۷۲ میلیون دلار دارند که شرکت ASML Holding NV آن‌ها را تولید می‌کند. سامسونگ تصمیم دارد تا چندین عدد از دستگاه‌های مذکور را در مرکز هواسونگ تأسیس کند تا به‌عنوان پیش‌گام روش تولید مذکور، شناخته شود. کارشناسان پیش‌بینی می‌‌کنند TSMC و سامسونگ در سال آینده به فناوری تولید پنج نانومتری با EUV دست پیدا خواهند کرد. درواقع آن‌ها تنها رقبای بازار خواهند بود؛ بازاری که مسیرهای توسعه‌ای بی‌شماری دارد.

وقتی سامسونگ و TSMC در تولید با فناوری‌های جدید به شیب توسعه و مقیاس‌پذیری اقتصادی برسند، زمان چرخه‌ی فرایندها کاهش ۲۰ درصدی و خروجی کارخانه‌ها افزایش ۲۵ درصدی را تجربه می‌کند. آمار مذکور ازسوی شرکت Citigroup ارائه شده است.

گِرِگ روه، معاون ارشد Hyundai Motor Securities (از فعالان حوزه‌ی خدمات مالی) درباره‌ی برنامه‌های سامسونگ در صنعت تراشه می‌گوید:

با ورود با به دوره‌ی 5G، شرکت TSMC درگیری‌های زیادی برای مدیریت سفارش‌های جدید برای ساخت محصولات تازه خواهد داشت. دراین‌میان سامسونگ می‌تواند با ارائه‌ی قیمت‌های پایین‌تر، سهم بازار خود را افزایش دهد و روندها و دوره‌های تحویل خود را برای تطابق با نیازهای مشتریان، تنظیم کند.

سامسونگ در طراحی و تولید تراشه‌های اختصاصی با مشتریان بزرگی همکاری می‌کند و این رویکرد، اکنون نیز جریان درآمدی قابل‌توجهی برای شرکت به‌همراه دارد. به‌علاوه، تلاش جدید برای نفوذ بیشتر به بازار و تولید تراشه برای رفع نیازهای چین و سیلیکون‌ولی، فرصت‌های جدیدی را برای سامسونگ ایجاد می‌کند. آن‌ها در همین مسیر همکاری‌های تازه‌ای را هم به رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که از میان مهم‌ترین همکاری‌ها می‌تون به تولید تراشه‌ی هوش مصنوعی برای بایدو چین اشاره کرد.

مدیران اجرایی سامسونگ اعتقاد دارند تجربه‌ی آن‌ها در تولید تراشه و همچنین دستگاه‌های استفاده‌کننده از تراشه، مزیت رقابتی بزرگی محسوب می‌شود. غول کره‌ای براساس همین روند می‌تواند نیازهای مهندسی مشتریان خود را پیش‌بینی و شناسایی کند. سامسونگ همچنین توانایی خود در ساخت ماژول تکلی مجهز به تراشه‌های منطقی و حافظه‌ی هم‌زمان را جزو مزیت‌های رقابتی خود می‌داند که منجر به افزایش بازدهی قدرت و فضا می‌شود. دراین‌میان برخی تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که تعدادی از شرکت‌ها، ریسک‌های برون‌سپاری تولید به یک رقیب بازار مصرف‌کننده را به‌عنوان ریسک‌هایی منطقی در نظر می‌گیرند. درواقع شاید آن‌ها از کپی شدن طرح تراشه‌های خود توسط غول کره‌ای نگران باشند.

کریس سو، تحلیل‌گر Trenforce درباره‌ی فعالیت تولید تراشه‌ی سامسونگ می‌گوید: موفقیت کسب‌وکار تراشه‌های منطقی سامسونگ وابستی زیادی به موقعیت‌دهی بازاری آن‌ها دارد. سامسونگ در کسب‌وکار فاندری، ابتدا باید شک مشتریان را مبنی بر رقیب بودن مستقیم زیرمجموعه‌ی Samsung LSI، از بین ببرد.

سامسونگ در مذاکره‌های اخیر با رقبای تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند صحبت کرده است. به‌عنوان مثال آن‌ها بر سر فروش تراشه‌های 5G Exynos به ویوو به توافق رسیده‌اند. آن‌ها تراشه‌های موبایلی 5G را نیز با همان روش EUV برای کوالکام تولید می‌کنند. در جبهه‌ای دیگر، شاهد رقابت کره‌ای‌ها با یک مشتری دیگر صنعت فاندری یعنی سونی هستیم که در بازار رو‌به‌رشد حسگرهای تصویری فعالیتی مثال‌زدنی دارد. شرکت ژاپنی در سال جاری حسگر رکوردشکن ۱۰۸ مگاپیکسلی را برای گوشی‌های هوشمند عرضه کرد. برخی کارشناسان اعتقاد دارند کسب‌وکار سامسونگ در حسگرهای تصویری CMOS به روند مثبت خود ادامه خواهد داد و از موج ایجادشده در صنعت، استفاده می‌کند.

درنهایت اگر سامسونگ بتواند از لحاظ فناوری، پیش‌گامی مناسبی کسب کند، کمبودی از لحاظ مشتری نخواهد داشت. اگرچه چین تصمیم دارد تا برای همه‌ی‌ کاربری‌های فناورانه‌ی خود از تأمین‌کننده‌های داخلی بهره ببرد، شاید بازدهی بهتر تراشه‌های EUV نقش مهمی در پیروزی سامسونگ در دومین اقتصاد بزرگ جهان داشته باشد.

منبع: zoomit


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند