چینی‌ها چگونه با دزدی اطلاعات هواپیمای مسافربری ساختند؟

03:061.1K0

گزارش‌های تازه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد چینی‌ها با «دزدی اطلاعات» توانسته‌اند هواپیمای کوماک سی۹۱۹ را توسعه دهند.

آنگونه که برخی رسانه‌ها و شرکت‌های تکنولوژی گزارش داده‌اند وزارت امنیت چین در کنار چندین هکر و محققین امنیتی باسابقه و برخی نیروهای فعال در شرکت‌های هواپیماسازی توانسته‌اند به اطلاعات کلیدی برای توسعه هواپیما کوماک سی۹۱۹ دست پیدا کنند. هواپیمایی که رقیب سر سخت مدل ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ محسوب می‌شود.

این علیات توسط دولت چین و به مدت چندین سال پی‌گیری شده است. عملیاتی که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ با حملات دامنه‌دار هکرها و جاسوسان صنعتی به شرکت‌هایی مانند سفران و‌هانی ول صورت گرفته و توسط این حملات کوماک توانسته به اطلاعات مهمی برای توسعه قطعات مختلف این هواپیما دست پیدا کند.

این هکرها با استفاده از ویروس‌هایی مانند «ساکولا» به مراکز اطلاعات این شرکت‌ها نفوذ کرده‌اند.

سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی چین برای نفوذ به شرکت‌های اصلی سازنده قطعات هواپیما برخی کارمندان این شرکت‌ها را استخدام کرده‌اند تا بدافزارهای مورد نظر را مستقیم و به وسیله فلش‌های آلوده به رایانه‌ها این شرکت‌ها منتقل کنند.

شرکت سازنده‌های موتور ملی هواپیما در چین پس از شش سال دزدی اطلاعات در نهایت موفق شد موتور «سی‌جی-هزار ای-ایکس» را بسازد.

هواپیمای ای‌جی-۶۰۰ ساخت چین

کوماک سی۹۱۹، از دو نوع موتور استفاده می‌کند؛ اولین موتور (گزینه اصلی برای خریداران ) ساخت یک شرکت مشترک فرانسوی آمریکایی با نام CFM است. این شرکت که حاصل همکاری مشترک دو شرکت جنرال‌الکتریک آمریکا و شرکت سفران فرانسه است، موتور هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ در برخی مدل‌ها را تولید می‌کند.

موتور این شرکت که بر کوماک سی۹۱۹ قرار گرفته، مدل LEAP است؛ این موتور که مدرن ترین موتور هواپیماهای سایز متوسط در جهان محسوب می‌شود بر هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس هم استفاده شده است. بوئینگ معتقد است این موتور ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

بر اساس گزارش ماه گذشته زی‌دی‌نت مشخص شده است موتور «سی‌جی-هزار ای-ایکس» هم در واقع کپی چینی موتور LEAP-1C و LEAP-X است.

داستان از کجا لو رفت؟

چندی پیش گزاش شد که طراح بدافزار، که چینی‌ها در این پروژه استفاده می‌کردند در یکی از کنفرانس‌های خارجی در دام ماموران امنیتی آمریکا افتاد. وی پس از شرکت در جریان کنفرانسی در لس‌آنجلس دستگیر و اطلاعات ارزشمند چینی‌ها لو رفت.

با دستگیری این فرد با نام «سو یانجون» عرصه بر جاسوسان صنعتی چین تنگ‌تر شد اما کار از کار گذشته بود و بسیاری از اطلاعات حیاتی در اختیار شرکت کوماک قرار گرفته بود و حالا چینی‌ها در حال نزدیک شدن به آرزوی خود یعنی ساخت هواپیمای مسافربری بودند. کاری که حتی ژاپنی‌ها هم آنگونه که کوماک چین قدم در آن نهاده، موفق نشده‌اند انجام دهند.

شرکت میتسوبیشی که در تلاش است هواپیمای کوچک‌تری نسبت به کوماک سی۹۱۹ را بسازد در این زمینه سال‌ها از رقیب منطقه‌ای خود، چین، عقب افتاده است.

چینی‌ها در سال ۱۹۸۰ نیز هواپیمای مسافربری وای-۱۰ که یک کپی آشکار از بوئینگ ۷۰۷ بود را با «مهندسی معکوس» ساخته بودند. از آن هواپیما تنها دو فروند ساخته شد و پروژه آن پس از آزمایش‌های پرواز ضعیف، بدون سر و صدا کنار گذاشته شد.

چینی‌ها دلیل انجام چنین پروژه عظیمی را در آن زمان ، یادگیری صنعت هواپیماسازی اعلام کرده بودند. پروژه وای -۱۰ شکست خورد و هیچ یک از آن دو فروند هواپیما نتوانست به پرواز درآیند. اما تجربه آن پروژه بعدها در طراحی کوماک سی۹۱۹ به کمک چینی‌ها آمد.

هم اکنون پس از موفقیت پروژه سی ۹۱۹ شرکت کوماک با همکاری شرکت‌های روس در حال توسعه یک هواپیما پهن‌پیکر دوربرد برای رقابت با ایرباس ۳۳۰، ۳۵۰ و بوئینگ ۷۸۷ و ۷۷۷ است اگر چینی‌ها در این مرحله هم موفق شوند احتمالا بازار صنعت هوانوردی دچار یک تغییر گسترده خواهد شد.

منبع : RadiFarda


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند