فضاپیمای سرنشین‌دار جدید چین در حال طی کردن مراحل آزمایشی است

03:006490

به‌گزارش سازمان فضانوردی سرنشین‌دار چین (CMSA)، یک نمونه‌ی آزمایشی از فضاپیمای سرنشین‌دار جدید چین در پایگاه فضایی ونچنگ در جزیره‌ی هاینان، در حال سپری کردن مراحل آزمایشی است. این فضاپیمای آزمایشی قرار است در اواسط ماه آوریل، بدون سرنشین و با استفاده از راکت لانگ‌ما‌رچ ۵ بی (Long March 5B) رهسپار فضا شود.

لانگ‌ما‌رچ ۵ بی، یک نمونه‌ی مشتق‌شده از سنگین‌ترین راکت فضایی چین، لانگ‌مار‌چ ۵ است که در آن مرحله‌ی دوم حذف شده و جهت ارسال محموله به مدار نزدیک زمین (Low Earth Orbit) طراحی شده است. این پرتاب اولین پرتاب لانگ‌ما‌رچ ۵ بی هم خواهد بود.

راکت لانگ مارس ۵ بی روی سکوی پرتاب

به‌ادعای سازمان فضانوردی سرنشین‌دار چین، باوجود همه‌گیری ویروس کرونا، تیم توسعه‌دهنده سخت در تلاش هستند تا مأموریت آزمایشی انجام شود. هدف از طراحی و ساخت فضاپیمای جدید رفت‌وآمد فضانوردان به ایستگاه فضایی جدید این کشور و مأموریت‌های فضایی آتی است. این فضاپیما در مقایسه با فضاپیمای سرنشین‌دار قبلی چینی‌ها موسوم به شنژو (Shenzhou) بزرگ‌تر بوده و چندبارمصرف است.

ینگ کینگ، یکی از طراحان این فضاپیما در آکادمی فناوری‌های فضایی چین می‌گوید:

در این مأموریت فناوری‌های کلیدی نظیر کنترل فرایند بازگشت در جو زمین، سپر حرارتی و فناوری بازیابی فضاپیما مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

به‌گفته‌ی ینگ، این مأموریت زمینه را برای توسعه‌ی توانایی حمل‌ونقل فضانوردان به ایستگاه فضایی آینده‌ی چین فراهم می‌کند. فضاپیمای جدید با طول ۸/۸ متری و وزن برخاست ۲۱/۶ تنی خود می‌تواند ۶ فضانورد را حمل کند. اصول ایمنی، اعتمادپذیری و تطابق با مأموریت‌های مختلف نیز در طراحی این فضاپیما لحاظ شده‌اند.

تصویر منتشر شده توسط شبکه‌ی دولتی CCTV چین از فضاپیمای جدید

این فضاپیما هم برای انجام مأموریت در مدار نزدیک زمین و هم اعماق فضا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به‌عقیده‌ی متخصصان، پرواز در اعماق فضا نیازمند سرعت بیشتر و بهبود ساختار و افزایش کارایی سپر حرارتی است که همین امر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. تیم سازنده‌ی فضاپیما، با استفاده از مواد و سازه‌های جدید در سپر حرارتی، توانسته است ظرفیت گرمایی این سپر را سه الی چهار برابر نسبت به فضاپیمای شنژو افزایش دهد.

کپسول فرود و ماژول ابزارها دو بخش تشکیل‌دهنده‌ی فضاپیما هستند. کپسول فرود چندبار مصرف است و انتظار می‌رود که حدودا ۱۰ بار مورد استفاده قرار بگیرد. این مسئله می‌تواند هزینه‌ی استفاده از فضاپیما را کاهش دهند. در پرتاب پیش رو، مواردی همچون فرایند فرود با چترهای سرعت‌گیر چندگانه و کیسه‌های هوا مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

البته می‌توان از این فضاپیما جهت حمل بار هم استفاده کرد. در صورتی که تعداد فضانوردان به سه نفر محدود باشد، فضاپیمای جدید امکان حمل ۵۰۰ کیلوگرم بار را هم فراهم می‌کند. پیش از این چینی‌ها فضاپیمای باری تیانژو (Tianzhou) را توسعه داده‌اند؛ اما این فضاپیمای باری فاقد توانایی بازگشت به زمین است. این در حالی است که با کمک فضاپیمای جدید می‌توان نمونه‌های تحقیقاتی و محصولات تولید‌شده در فضا را به زمین رساند.

منبع: zoomit


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند