ثبت سفارش تجهیزات ضروری زیرساختی فناوری اطلاعات متوقف شد

05:004990

محمدباقر اثنی ‌عشری، رئیس هیات مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) از رد شدن ثبت سفارش برخی کالاهای متداول حوزه‌ی فناوری اطلاعات از جمله سرور، پردازنده، تجهیزات ذخیره‌‏سازی و… خبر داد. به‌گفته‌ی او ثبت سفارش این کالاها پیش از این طبق روالی که وجود داشت انجام می‌شد اما اکنون به دلیل «موجود بودن نمونه‌ی تولید داخلی» رد شده است. او دلیل ذکر شده برای عدم سفارت کالاهای حوزه‌ی فناوری اطلاعات را تعجب‌برانگیز خواند و با ارسال نامه‌ای به مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به این موضوع اعتراض کرد و خواستار بازبینی شد.

رئیس هیات مدیره‌ی سازمان نصر می‌گوید در روزهایی که شیوع ویروس کرونا در کشور باعث افزایش دورکاری و ارائه‌ی خدمات آموزشی از راه دور شده تقاضا برای تهیه‌ی تجهیزات زیرساختی حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز افزایش پیدا کرده است. او همچنین می‌گوید به دلیل نیاز بازار به این مدل کالاها ادامه‌ی ممنوعیت ثبت سفارش، باعث افزایش قاچاق این مدل کالاها در بازار می‌شود. اثنی ‌عشری در پایان نامه‌ی خود خواستار برگزاری جلسه‌ای به‌صورت حضوری یا غیرحضوری در اسرع وقت با نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت شد تا تمامی ابعاد آن مورد بررسی قرار بگیرد.

مقاله‌ی مرتبط:
ممنوعیت ثبت سفارش واردات برای کالاهای مشابه تولید داخلی
این تصمیم در پی گزارشی گرفته شده است که در آن حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به کنترل واردات تأکید کرده بود. او واردات را در سه گروه اصلی کالای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات تقسیم کرد و گفت واردات هر ماشین‌آلات یا قطعه‌ای که در داخل، توان تولید آن وجود دارد باید ممنوع شود. او هدف از پیاده‌سازی ممنوعیت را صیانت از منابع ارزی محدود کشور و همچنین حمایت از تولید داخلی عنوان کرد.

در همین راستا، حمید توسلی، عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی می‌گوید عدم واردات تجهیزات سخت‌افزاری آسیب جدی به زیرساخت‌های کشور و کسب‌وکارهای فعال این حوزه وارد خواهد کرد و همچنین اعتراض شرکت‌های تأمین‌کننده و فعالان حوزه‌ی فناوری را به‌همراه خواهد داشت. او در مورد اهمیت واردات تجهیزات ضروری زیرساختی فناوری اطلاعات گفت:

کالای زیرساختی به قدری ارزش افزوده ایجاد می‌کند که برای کسی جای شک نیست. همه‌ی ما شاهد هستیم در شرایطی که بحران کرونا و تعطیلی عمومی بر کشور حاکم شده همین کالاها و زیرساخت فناوری اطلاعات چگونه باعث نجات کشور در شرایط بحران می‌شود. این زیرساخت فناوری اطلاعات است که موجب شده مردم بتوانند خرید آنلاین انجام بدهند و آموزش بر این بستر ممکن باشد و جلسات کاری به‌صورت مجازی برگزار شوند.

توسلی در ادامه CPU را مثال زد و گفت تولید این قطعه به‌طور انحصاری در اختیار دو شرکت در دنیا است و درحال‌حاضر ایران شرایط تولید این قطعه را ندارد. او در ادامه گفت تجهیزات سخت‌افزاری ضروری هستند و واردات آن‌ها اولویت بالایی دارد؛ اگر با نبود این زیرساخت‌ها یک روز اینترنت قطع شود هرج‌ومرج وسیعی در سطح کشور رخ خواهد داد. او در ادامه از دولت و وزارت صنایع خواست این موضوع را جدی بگیرند و حتی اگر اشتباهی در ارسال این دستورالعمل رخ داده است آن را اصلاح کنند. او گفت:

من فکر می کنم همین الان هم حتی اگر مشکلی در ثبت سفارش‌های ما وجود نداشته باشد با دردسرهای زیادی مواجه هستیم. مسوولان کشور متوجه این موضوع نیستند که دوماه است کشورهای چین و تایوان که تولیدکننده‌ی اصلی قطعات هستند با توقف کار مواجه بوده‌اند و در حال حاضر بدون این نامه‌ها و بخشنامه‌ها ما دوماه عقب هستیم و باید بتوانیم این کمبود را جبران کنیم. فراموش نکنیم که تمام دنیا مشتری این تولیدات هستند وبه طور کلی این کمبود وجود دارد. خود بحران کرونا ما را با مشکل مواجه می‌کند و در تأمین نیازهای کشور با مشکل مواجه هستیم اکنون این نامه‌ها و سنگ‌اندازی مزید بر علت می‌شود.

توسلی در ادامه به تعدیل نیروی شرکت‌ها و مهاجرت نیروهای کار متخصص و ارزشمند از کشور در پی چنین تصمیم‌هایی اشاره کرد و گفت این موضوع تعطیلی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را به‌همراه خواهد داشت و این موضوع باری بر دوش دولت خواهد بود. به‌گفته‌ی او خرید آنلاین، برگزاری جلسات آنلاین و تاکسی‌های اینترنتی که اشتغال زیادی ایجاد کرده است بدون زیرساخت سخت‌افزاری ممکن نیست.

عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی در ادامه گفت عدم ثبت سفارش تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات، علاوه‌بر شرکت‌های سخت‌افزاری شرکت‌های نرم‌افزاری را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد. به‌گفته‌ی او زیرساخت‌های بانکداری هم تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و بانکداری الکترونیک با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد. او گفت:

وقتی ما با نامه‌ای مواجه می‌شویم واردات CPU، سرور، لپ‌تاپ، تبلت، استوریج، هارد دیسک، روتر را ممنوع می‌کند احساس می‌کنیم موضوع جنبه‌ی شوخی پیدا کرده است. وقتی چنین کاری انجام می‌شود فقط امیدواریم این یک اشتباه بوده که به‌زودی برطرف شود. وگرنه همه می‌دانید ما تولید‌کننده‌ی سرور و لپ‌تاپ نیستیم. اگر می‌خواهیم این‌ها را مونتاژ کنیم هم باید قطعات را وارد کنیم و کشور ما هنوز به مرحله‌ی تولید این قطعات نرسیده است. ما امیدواریم که روزی به لبه‌ی تکنولوژی دنیا برسیم اما در سالی که با این بحران شروع شده و به‌دنبال جهش تولید هم هستیم این بخشنامه‌ها تنها باعث توقف کار فعالان این حوزه و بیکاری افراد زیادی می‌شود.

نیاز داریم در دولت به این دانش برسیم که تجهیزات سخت‌افزاری چه هستند و چه اهمیتی دارند. ضمن اینکه امیدواریم و حامی این هستیم که شرکت‌های داخلی بتوانند تولید داشته باشند اما باید بدانیم این تجهیزات چیستند و چه اهمیتی دارند و چه قدر امکان تولید آن‌ها در کشور وجود دارد.

توسلی در پایان گفت صدور چنین بخشنامه‌هایی نه‌تنها باعث رانت می‌شود بلکه پیشرفت و توسعه‌ی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌گفته‌ی او بعد از بحران کرونا، دنیا به سمت انقلاب صنعتی چهارم حرکت خواهد کرد و همه‌ی کشورهای دنیا دنبال تهیه‌ی تجهیزات هوش مصنوعی خواهند بود. او همچنین خواستار برگزاری جلساتی با وزیر ارتباطات و وزارت صنعت شد تا بتوان تمامی ابعاد این تصمیم‌گیری را بررسی کرد و اصلاحات لازم را انجام داد.

منبع: zoomit


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند