اکسینوس ۹۸۰

اکسینوس 980 سامسونگ با مودم 5G یکپارچه معرفی شد

02:557490

سامسونگ ساعاتی پیش در کنفرانس اختصاصی‌اش در ایفا ۲۰۱۹، نسل جدید تراشه‌های خانواده‌ی اکسینوس را با نام اکسینوس ۹۸۰ معرفی کرد. معرفی این تراشه‌ی 5G قدم رو به‌ جلو‌ مهمی برای کره‌ای‌ها به‌شمار می‌آید؛ به‌ویژه به این دلیل که مودم به‌کاررفته در اکسینوس ۹۸۰، به‌طور مستقیم با خود CPU یکپارچه شده است. گوشی‌های سامسونگ در بازار جهانی عموما از تراشه‌های اکسینوس ساخت این شرکت بهره می‌برند.

سامسونگ پیش‌تر در تراشه‌هایش مودم 5G مجزا قرار می‌داد؛ اما این‌بار در اکسینوس ۹۸۰ این روند تغییر کرده و مودم 5G به‌صورت مستقیم با پردازنده‌ی مرکزی یکپارچه‌سازی شده است. این کار شاید در نگاه اول چندان مهم به‌نظر نرسد؛ اما درهرصورت اقدام مهمی به‌شمار می‌آید. کوالکام پیش‌تر وعده داده بود قصد دارد در نسل بعدی تراشه‌های سری کوالکام از مودم 5G یکپارچه با CPU استفاده کند.

این کار سامسونگ باعث می‌شود گوشی‌ها و تبلت‌هایی که در آینده قرار است به تراشه‌های اکسینوس مجهز شوند، به‌طور پیش‌فرض از شبکه‌ی 5G پشتیبانی کنند. همچنین، رویکرد سامسونگ برای طراحی اکسینوس ۹۸۰ به اشغال کمتر فضای داخلی گوشی نیز کمک شایانی کرده است؛ چراکه دیگر لازم نیست مودم 5G جداگانه درون دستگاه قرار گیرد. همچنین، این کار می‌تواند به کاهش مصرف انرژی شبکه‌ی 5G نیز کمک کند.

اکسینوس ۹۸۰

تراشه‌ی جدید اکسینوس ۹۸۰ مبتنی‌بر لیتوگرافی هشت نانومتری FinFET است و از شبکه‌های 2G تا 5G به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کند. سامسونگ مدعی شده است این تراشه می‌تواند برای شبکه‌ی LTE سرعت اینترنت گیگابیتی و برای شبکه‌ی 5G حداکثر سرعت ۲.۵۵ گیگابیت‌برثانیه در فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز ارائه دهد. تراشه‌ی جدید سامسونگ به‌طور کلی عملکرد بهتری از نسل پیشین خواهد داشت و به‌منظور عملکرد عالی درزمینه‌ی پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی، تمرکز ویژه‌ای روی واحد پردازش عصبی اختصاصی (NPU) دارد.

سامسونگ می‌گوید اکسینوس ۹۸۰ می‌تواند به‌لطف بهره‌مندی از NPU جدید، پردازش‌های هوش مصنوعی را تا ۲.۷ برابر سریع‌تر از نسل قبل انجام دهد که پیشرفت درخورتوجهی به‌شمار می‌آید. اکسینوس ۹۸۰ درکنار این موارد به دو هسته‌ی Cortex-A77 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز درکنار ۶ هسته‌ی Cortex-A55 با فرکانس کاری ۱.۸ گیگاهرتز مجهز شده است و از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G76 به‌منظور ارائه‌ی تجربه‌ی غنی گیمینگ و واقعیت ترکیبی بهره می‌برد.

اکسینوس ۹۸۰ درکنار موارد یادشده از دوربین‌ واحد ۱۰۸ مگاپیکسلی یا دوربین دوگانه‌ی ۲۰+۲۰ مگاپیکسلی درکنار پنج حسگر مجزا پشتیبانی می‌کند. تجربه نشان داده است تراشه‌های خانواده‌ی اکسینوس معمولا به‌سرعت در گوشی‌های عرضه‌شده در کشور آمریکا حضور پیدا نمی‌کنند و این قاعده احتمالا برای اکسینوس ۹۸۰ نیز صدق خواهد کرد. سامسونگ همواره تراشه‌های اکسینوس را در آن‌ دسته از گوشی‌هایی قرار می‌دهد که در بازارهایی غیر از آمریکا عرضه می‌کند. از طرفی آن دسته از گوشی‌های سامسونگ که در آمریکا عرضه می‌شوند، از تراشه‌‌ها و مودم‌های اسنپدراگون کوالکام بهره می‌برند.

البته با درنظرگرفتن این موضوع که فرایند‌ تولید اکسینوس ۹۸۰ قرار است پیش از پایان سال جاری میلادی آغاز شود، پیش‌بینی می‌کنیم این تراشه‌ در گوشی‌های هوشمندی نظیر گلکسی اس ۱۱ حضور پیدا کند.

منبع: zoomit


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند