مشخصات سخت‌افزاری پلی استیشن 5 سونی منتشر شد

05:569000

پلی‌استیشن ۵ (PlayStation 5) و ایکس‌باکس سری ایکس (Xbox Series X) به‌ترتیب جدیدترین نسل از کنسول‌های بازی سونی و مایکروسافت به‌شمار می‌آیند که مدت‌ها است شایعات مختلفی را در رابطه با آن‌ها از گوشه و کنار می‌شنویم. مایکروسافت چند روز پیش از مشخصات فنی کامل کنسول نسل بعدی خود پرده‌برداری کرد. این شرکت حتی کنسولش را در اختیار برخی از کارشناسان ازجمله یکی از کانال‌های پربازدید یوتیوب قرار داد تا آن را به‌دقت از جوانب مختلف مورد تحلیل قرار دهند. پس از این اقدام مایکروسافت، سونی نیز دست به کار شد و سرانجام از سخت‌افزار کنسول PS5 پرده برداشت.

سونی اعلام کرده بود که مشخصات فنی کنسول پلی‌استیشن ۵ را از طریق رویدادی آنلاین منتشر می‌کند. این رویداد روز گذشته برگزار شد و ژاپنی‌ها مشخصات رسمی کنسول بازی موردانتظار خودشان را به‌اشتراک گذاشتند. با نگاهی کلی به سخت‌افزار پلی‌استیشن ۵ متوجه می‌شویم که با کنسولی بسیار قدرتمند روبه‌رو هستیم. این کنسول از قابلیت Backward Compatibility (اجرای بازی‌های کنسول نسل قبل) هم پشتیبانی می‌کند. با این‌حال رقابت پلی‌استیشن ۵ با ایکس‌باکس سری ایکس بدون شک جذاب خواهد بود؛ باید دید که این دو چه عملکردی از خود برجای خواهند گذاشت، به‌خصوص در زمینه‌ی قابلیت‌های مشترکی نظیر Backward Compatibility و موارد مشابه.

مارک سرنی، معمار کنسول‌های پلی‌استیشن سونی، کسی بود که روز گذشته به تشریح مشخصات فنی کنسول جدید موردبحث پرداخت. بر اساس اطلاعات رسمی منتشرشده، پردازنده‌ی مرکزی (CPU) پلی‌استیشن ۵ سونی از از هشت هسته‌ی ذن ۲ (Zen 2) بهره می‌گیرد و پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) این دستگاه که مبتنی‌بر معماری RDNA 2 است، قدرت پردازشی ۱۰/۲۸ ترافلاپس را ارائه می‌دهد.

پلی‌استیشن ۵ مجهز به ۱۶ گیگابایت حافظه‌‌ی گرافیکی است و از حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD با ظرفیت ۸۲۵ گیگابایت بهره می‌گیرد. در ضمن امکان گسترش حافظه‌ی ذخیره‌سازی PS5 از طریق اسلات SSD NVMe وجود دارد. به‌عبارتی دیگر، کاربران برای افزایش ظرفیت داخلی پلی‌استیشن ۵ مجبور نیستند لزوما از حافظه‌ی اختصاصی ساخته‌شده توسط سونی استفاده کنند؛‌ آن‌ها می‌توانند از SSD-های موجود در بازار بهره بگیرند. با این‌حال حافظه‌ی مورداستفاده باید برخی ویژگی‌های خاص را داشته باشد تا بتوان از آن بهره گرفت. با در نظر گرفتن این توضیحات، اگر قصد خرید پلی‌استیشن ۵ را دارید، بهتر است فعلا نسبت به تهیه‌ی SSD اقدام نکنید.

تصویر غیررسمی منتسب‌به پلی‌استیشن ۵ سونی

در کنار موارد یادشده، مارک سرنی روز گذشته اعلام کرد که کاربران می‌توانند با بهره‌گیری از درایوی اکسترنال به تجربه‌ی بازی‌های پلی‌استیشن ۴ روی کنسول جدید خود بپردازند؛ در ضمن می‌توان از چنین درایوی برای ذخیره‌ی بازی‌های خود پلی‌استیشن ۵ نیز استفاده کرد. با این‌حال همچون کنسول ایکس‌باکس سری ایکس، برای انجام بازی‌های پلی‌استیشن ۵ از این طریق، باید بازی‌ها را روی حافظه‌ی ذخیره‌سازی مناسبی بریزید.

ناگفته نماند که سرنی در جریان رویداد پخش زنده مدعی شد که قدرت پردازشی در واحد ترافلاپس را نمی‌توان معیار اندازه‌گیری نهایی برای سنجش قدرت کنسول‌ها به‌شمار آورد. برای مثال، نمی‌توان به‌سادگی به مقایسه‌ی واحد‌های محاسباتی یا تعداد فلاپس‌های پلی‌استیشن ۴ با پلی‌استیشن ۵ پرداخت. گرچه قدرت پردازشی حافظه‌ی گرافیکی پلی‌استیشن ۵ در واحد ترافلاپس کمتر از ایکس‌باکس سری ایکس به‌شمار می‌آید، اما کارشناسان رسانه‌ی دیجیتال فاندری می‌‌گویند که سونی اهداف خاصی را با پردازنده‌اش دنبال می‌کند. طبق ادعای رسانه‌ی موردبحث، حافظه‌ی گرافیکی کوچک‌تر، سرعت بیشتری دارد و می‌تواند چابک‌تر باشد. در واقع موضوع اصلی این است که هسته‌‌های گرافیکی پلی‌استیشن ۵ می‌توانند قدرت پردازشی بالاتر از آنچه که از عدد ترافلاپس انتظار دارید را ارائه دهند. دیجیتال فاندری می‌گوید عدد ترافلاپس نمی‌تواند به‌شکلی دقیق تمامی توانایی‌های قسمت‌های محتلف GPU را بیان کند.

در مقایسه‌ای کوتاه متوجه می‌شویم که کنسول نسل بعدی مایکروسافت دارای قدرت پردازشی ۱۲ ترافلاپس است که عددی بالاتر از قدرت پردازشی پلی‌استیشن ۵ به‌شمار می‌آید. ایکس‌باکس سری ایکس افزون بر این، از معماری جدید AMD با نام RDNA 2 بهره می‌گیرد. پردازنده‌ی گرافیکی این کنسول مجهز به ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با باس متغیر است؛ بر اساس اعلام رسمی مایکروسافت، ۱۰ گیگابایت از حافظه‌ی گرافیکی Series X دارای پهنای باند ۵۶۰ گیگابایت‌بر‌ثانیه است و ۶ گیگابایتِ باقی‌مانده از پهنای باند ۳۳۰ گیگابایت‌بر‌ثانیه استفاده می‌کند. کنسول سری ایکس از دو نوع حافظه‌ی اکسترنال پشتیبانی می‌کند؛ بدین ترتیب کاربر می‌تواند بنا به سلیقه‌ی خود، حافظه‌ی ذخیره‌سازی کنسولش را از طریق SSD مناسب ساخت Seagate ارتقاء دهد یا این‌که بازی‌ها را روی HDD ذخیره کند (دقیقا به همان نحوی که روی ایکس‌باکس وان ذخیره می‌کرد).

سرنی در جریان رویداد پخش زنده‌ی سونی، اطلاعات بسیار زیادی درمورد معماری کنسول پلی‌استیشن ۵ منتشر کرد. او مدعی شد سونی با برنامه‌ریزی‌هایش قصد دارد از طریق سخت‌افزار قدرتمند پلی‌استیشن ۵، آینده‌ی صنعت بازی را تشکیل دهد و آن را به جلو براند. یکی از موارد مهم مرتبط‌به PS5 برای دست‌یابی به این هدف، بهره‌مندی آن از SSD به‌شمار می‌آید. این نوع حافظه‌ی ذخیره‌سازی، زمان بارگذاری بازی‌ها را به حداقل می‌رساند و مزیت‌های دیگری را نیز در اختیار سازندگان بازی‌های ویدئویی قرار می‌دهد.

معماری جدید پلی‌استیشن ۵ امکان رندر سریع‌تر محتوای بصری را فراهم می‌کند؛ این یعنی در بازی‌های کنسول نسل بعدی سونی شاهد محیط‌هایی با اشیاء بیشتر و بافت‌ و جزئيات بیشتر خواهیم بود. پلی‌استیشن ۵ همچون ایکس‌باکس سری ایکس قرار است از فناوری رهگیری پرتو یا پرتویابی (Ray Tracing) پشتیبانی کند تا از این طریق سازندگان بازی‌ها بتوانند آثاری با گرافیک چشم‌نوازتر خلق کنند. پلی‌استیشن ۵ سونی افزون بر این موارد از کنترلر جدیدی بهره می‌برد که از بازخورد هپتیک (Haptic Feedback) پشتیبانی می‌کند. برای سال‌های متوالی، از سیستم‌های لرزشیِ معمولی در کنترلرها استفاده می‌شد، اما سیستم بازخورد هپتیک کنترلر پلی‌استیشن ۵، تجربه‌ی جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تری را برای کاربران فراهم می‌سازد. این یعنی اگر در بازی‌های مسابقه‌ای، ماشین‌تان تصادف کند نوعی بازخورد خاص و اگر در بازی فوتبال، کسی زیر پای بازیکن شما تکل بزند، بازخوردی دیگر حس خواهید کرد. کنترلر جدید پلی‌استیشن ۵ در کنار این موارد از تریگرهای انطباق‌پذیر بهره می‌گیرد که امکان برنامه‌ریزی عملکرد آن‌ها توسط سازندگان بازی‌ها وجود دارد.

کنسول بازی پلی‌استیشن ۵ از دیسک‌درایو مجزا برای بازی‌های فیزیکی و بلو-ری‌های 4K بهره می‌گیرد که طبق گفته‌های سونی، ظرفیت این دیسک‌درایو حداکثر ۱۰۰ گیگابایت است. طبیعتا برای انجام بازی‌های پلی‌استیشن ۵، باید آن‌ها را روی این کنسول نصب کنید؛ با این‌حال PS5 به کاربر اجازه می‌دهد که خودش انتخاب کند چه بخش‌هایی از بازی نصب شود.

پلی‌استیشن ۵ سونی در فصل تعطیلات پیش‌روی سال ۲۰۲۰ به‌صورت رسمی روانه‌ی بازار خواهد شد. تاکنون اطلاعات دقیق مربوط به قیمت این کنسول و همچنین بازی‌هایی که قرار است هنگام عرضه‌ی آن به بازار در دسترس قرار گیرند، منتشر نشده است. ایکس‌باکس سری ایکس رقیب مستقیم پلی‌استیشن ۵ به‌شمار می‌آید که در تعطیلات پیش‌رو عرضه خواهد شد؛ Halo Infinite یکی از بازی‌هایی است که عرضه‌ی آن با عرضه‌ی کنسول جدید، همزمان است.

منبع: zoomit


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند