راه‌اندازی پایگاه فضایی در سلماس آغاز شد

01:285460

قاسم جلیلی نژاد، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان غربی اعلام کرد راه‌اندازی ایستگاه فضایی ثابت در سلماس با تحویل زمینی به وسعت ۴۰ هکتار آغاز شد. ایستگاه زمینی سلماس به‌عنوان یکی از چهار ایستگاه اصلی کشور وظیفه‌ی کنترل و بهره‌برداری از ماهواره‌های ساخته شده در کشور، دریافت تصاویر ماهواره‌ای جدید و ارائه‌ی آن به کاربران و سازمان‌های بهره‌بردار از جمله جهاد کشاورزی، مدیریت بحران و همچنین استارتاپ‌های فضایی برای توسعه‌ی کسب‌وکارهای فضاپایه را برعهده دارد. جلیلی نژاد گفت:

این ایستگاه در سطح ملی و منطقه‌ای خدمات‌رسانی کرده و مناقصه‌ی احداث آن هم‌اکنون در جریان است.

محسن قندی، مدیر بخش عمرانی و دستیار ویژه‌ی سازمان فضایی کشور نیز که در مراسم تحویل زمین این ایستگاه حضور داشت، گفت:

توسعه‌ی زیرساخت‌های فضایی یکی از نیازمندی‌های اصلی برای توسعه‌ی دانش و شکل‌گیری زنجیره‌ی صنعت فضایی در کشور به شمار می‌رود و امروزه استفاده از داده‌های فضایی و همچنین توسعه‌ی اشتغال در حوزه‌ی صنعت فضاپایه در کشور جایگاه خود را پیدا کرده است و باید برای ارتقای آن در این استان نیز تلاش کرد.

قندی در ادامه افزود تسهیل امور راه‌اندازی ایستگاه فضایی در سلماس، انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران در زمینه‌ی پژوهشی، کاربردی، توسعه‌ای و فناوری علوم فضایی، مطالعه‌ی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مطالعات آزمایشگاهی، همکاری در خصوص پایش زمین‌های کشاورزی و استفاده از داده‌های فضای جدید می‌تواند قدمی برای توسعه‌ی فضاپایه در آذربایجان‌غربی و شهرستان سلماس باشد.

سازمان فضایی ایران در حال حاضر توسعه‌ی دو ایستگاه ‌و احداث دو ایستگاه جدید دیگر را در کشور در دستور کار دارد.

منبع: zoomit


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند