ایلان ماسک: اسپیس ایکس نسل بعدی تلسکوپ‌های فضایی را پرتاب خواهد کرد

02:165700

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، روز دوشنبه به دانشمندان گفت مایل است درزمینه‌ی رصد عمیق‌تر فضا و حتی شاید به‌دست‌آوردن تصاویر واضح‌تر از سیارات فراخورشیدی بالقوه سکونت‌پذیر با اخترشناسان همکاری کند. او دیروز ازطریق کنفرانسی ویدئویی به کمیته‌ی آکادمی ملی علوم و مهندسی و پزشکی گفت درباره‌ی آینده‌ی تلسکوپ‌های مستقر در فضا واقعا هیجان‌زده است؛ تلسکوپ‌هایی که ممکن است بسیار بزرگ باشند.

جلسه‌ی کمیته‌ی یادشده بخشی از مرور ده‌سالانه‌ای بود که ناسا و دیگر سازمان‌های دولتی و دانشمندان ازطریق آن تلاش می‌کنند اولویت‌های پژوهش‌های نجوم و اخترفیزیک را تعیین کنند. ماسک به این نشست دعوت شد تا نگرانی‌ها درباره‌ی اختلال‌های پیش‌آمده دراثر منظومه‌های ماهواره‌ای بزرگ نظیر استارلینک اسپیس‌ایکس را برطرف کند.

به‌گفته‌ی ماسک، ماهواره‌های «آفتاب‌گیر» (VisorSat) استارلینک به سایبانی مجهز شده‌اند تا از بازتاب نورخورشید مانع شوند. درخشندگی ماهواره‌های اسپیس‌ایکس در آسمان به‌قدری زیاد بوده که امکان مشاهده‌ی‌ آن‌ها از روی زمین امکان‌پذیر است. این ماهواره‌ها در طول یک سال گذشته، موجب برخی اختلال‌ها در رصد‌های نجومی شده‌اند؛ اما ماسک می‌گوید ماهواره‌های بعدی استارلینک که به‌زودی پرتاب خواهند شد، به دستگاه‌های کاهش‌دهنده‌ی نور مجهز خواهند بود. ماسک اعلام کرد اسپیس‌ایکس اقدامات لازم را انجام خواهد داد و به حاضران در جلسه اطمینان داد راهکار رفع مشکل ماهواره‌ها بسیار آسان است.

ماهواره‌های VisorSat از سایبان‌های آفتاب‌گیر استفاده می‌کنند تا مانع از بازتاب نور خورشید از آنتن‌هایشان شوند.

اخترشناسان بلافاصله پس از پرتاب نخستین دسته‌ی ماهواره‌های استارلینک در سال گذشته، به وجود آن‌ها در آسمان پی بردند. منظومه‌ی ماهواره‌ای استارلینک از آن زمان تاکنون، صاحب بیش از ۴۰۰ ماهواره‌ی مستقل شده است؛ اما این تازه آغاز کار است؛ زیرا اسپیس‌ایکس مجوز پرتاب ۱۲ هزار ماهواره را از کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) گرفته است و ظاهرا قصد دارد شمار نهایی ماهواره‌ها را به ۴۰ هزار دستگاه برساند.

ماسک علاوه‌بر تضمین کاهش تأثیر ماهواره‌ها بر اخترشناسی، ایده‌ی همکاری بر سر «رصدخانه‌ی تصویربردار سیارات» در مدار را مطرح کرد. چنین تلسکوپ‌هایی در مدارهایی بسیار بالاتر از مدار نزدیک زمین که محل گردش ماهواره‌های استارلینک است، به دور زمین خواهند چرخید؛ از‌این‌رو، خطر اختلال ناشی از ابرمنظومه‌های ماهواره‌ای رصدهای آن‌ها را تهدید نخواهد کرد.

ماسک در پایان تماس ویدئویی اظهار امیدواری کرد فضاپیمای نسل بعدی استارشیپ او در چند سال آینده، پروازهای منظم انجام خواهد داد. او گفت استارشیپ فرصت نقل‌وانتقال تلسکوپ‌های فضایی بیشتر به مدار را با هزینه‌ای بسیار کمتر فراهم خواهد کرد. ماسک افزود:

اگر بتوانیم دست‌کم تلاش کنیم تا از برخی سیارات تصویربرداری کنیم، تلسکوپ‌ها باید عملکرد بهتری ارائه دهند.

منبع: zoomit


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند