فوجی فیلم دوربین‌های مدیوم فرمت را ارزان‌تر و کوچک‌تر می‌کند

03:374820

به‌عقیده‌ی برخی کارشناسان، دوربین‌های خانواده‌ی جی‌اف‌ایکس فوجی‌فیلم (FujiFilm GFX) توانسته‌اند ماهیت دوربین‌های دیجیتالی مدیوم فرمت را تا حد زیادی بازتعریف کنند؛ زیرا این خانواده از دوربین‌ها قیمت به‌نسبت پایینی در مقایسه با دیگر دوربین‌های مدیوم فرمت دارند و فرم فاکتورشان نیز فرق می‌کند. درحالی که کسی انتظار نداشت فوجی‌فیلم بخواهد در این عرصه قدم‌های جدیدی بردارد، اما سخنان تازه‌ی مدیرکل این برند از برنامه‌های ویژه‌ی فوجی‌فیلم برای آینده‌ی دوربین‌های دیجتالی مدیوم فرمت حکایت دارد. ظاهرا فوجی‌فیلم می‌خواهد با عرضه‌ی دوربین‌های سری GFX با قیمت کمتر، وزن سبک‌تر و ابعادی کوچک‌تر، محصولات دیجیتالی مدیوم فرمت را به‌دست کاربران عادی نیز برساند.

رسانه‌ی cinema5D به‌تازگی مصاحبه‌ای جدید با توشی لیدا، مدیرکل برند دوربین فوجی‌فیلم، ترتیب داده است تا سؤالات متنوعی را درمورد برنامه‌های آینده‌ی شرکت از او بپرسد. یکی از مباحث مطرح‌شده در مصاحبه، برنامه‌های آینده‌ی فوجی‌فیلم برای رقابت با دوربین‌های فول فریم ۳۵ میلی‌متری بود.

cinema5D چنین سؤالی را مطرح کرد:

با نگاهی به بازار متوجه می‌شویم که قیمت دوربین‌های فول فریم به‌نوعی در حال کاهش است. این دوربین‌ها آمار بسیار خوبی در بازار ثبت کرده‌اند و به همین روند ادامه می‌دهند. به‌نظر شما امکان دارد در آینده بتوانید قیمت دوربین‌های دیجیتالی مدیوم فرمت را پایین بیاورید و در همین حین خودتان را با نیازهای فیلم‌سازان تطبیق دهید؟ برطرف ساختن نیازهای فیلم‌سازان و تمرکز روی این قشر اندکی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. شما فکر می‌کنید امکان دارد دوربین‌های مدیوم فرمت از لحاظ قیمت با دوربین‌های فول فریم رقابت کنند؟

توشی ایلدا در پاسخ به سؤال بالا، چنین جملاتی را بر زبان آورد:

البته که ما به‌خوبی از رقابت‌مان [با دوربین‌های فول فریم] آگاهی داریم. در همین راستا پیش‌تر کار روی دوربین‌های سری GFX 50 فوجی‌فیلم را شروع کرده‌ایم و آن‌ها را نیز با قیمتی بسیار جذاب عرضه کرده‌ایم؛ پاسخی که از سمت کاربران نیز دریافت کرده‌ایم، عالی بوده است. بنابراین هدف و جاه‌طلبی همیشگی ما این است که بتوانیم خانواده‌ی GFX را به محصولاتی برای کاربران عادی تبدیل کنیم. برای عملی کردن این هدف باید به تلاش‌هایمان در زمینه‌ی مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن آن‌ها و احتمالا پایین آوردن وزن و کوچک کردن ابعادشان، ادامه دهیم. ما روی انجام این کار تمرکز کرده‌ایم.

توشی لیدا پیش‌تر در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که فوجی‌فیلم «هرگز به‌سراغ ساخت دوربین فول فریم نمی‌رود» و به‌جای این کار قصد دارد تمام تمرکزش را تنها روی دوربین‌های مدیوم فرمت و APS-C معطوف کند. دوربین رده‌بالای فول فریم سونی a9 II امروزه با قیمت ۴٬۵۰۰ دلار در بازار عرضه می‌شود؛ یعنی دقیقا همان قیمت عرضه‌ی دوربین مدیوم فرمت بدون آینه‌ی GFX 50R فوجی‌فیلم. دوربین موردبحث فوجی‌فیلم جزو محصولات پایین‌رده‌ی این شرکت به‌حساب می‌آید. امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دوربین‌های مدیوم فرمت فوجی‌فیلم کم‌کم در حال ورود به عرصه‌ی رقابت از لحاظ قیمت با دوربین‌های فول فریم هستند؛ البته هنوز راه زیادی در پیش است.

در زمینه‌ی قابل‌حمل بودن نیز دوربین‌های فول فریم بهتر هستند. دوربین‌های خانواده‌ی GFX فوجی‌فیلم ابعاد حجیم‌تر و زخمت‌تری دارند و نسبت‌به دوربین‌های بدون آینه‌ی سونی اندکی سنگین‌تر هستند (۷۷۵ دربرابر ۶۷۳ گرم). در تصویر زیر می‌توانید به‌خوبی تفاوت ابعاد دوربین FujiFilm GFX 50R را با Sony Alpha A9 متوجه شوید:

اگر فوجی‌فیلم بتواند با موفقیت، قیمت دوربین‌های پایین‌رده‌ی مدیوم فرمت خودش را به زیر قیمت دوربین‌های پرچم‌دار فول فریم سونی بیاورد و ابعاد و وزن محصولاتش را نیز برای راحت‌تر کردن حمل آن‌ها کمتر کند، احتمالا شاهد استقبال بسیاری بیشتری از محصولات فوجی‌فیلم خواهیم بود. اختلاف وزن دوربین‌های مدیوم فرمت و فول فریم، اکنون در حدود ۱۵ درصد است و انتظار داریم این اختلاف به‌مرور زمان کمتر شود. درصورتی عملی شدن این هدف و پایین آمدن قیمت نهایی، دوربین‌های مدیوم فرمت فوجی‌فیلم می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای عکاسانی باشند که بهره‌گیری از حسگر بزرگ‌تر را به مواردی نظیر سرعت و جذابیت ظاهری، ترجیح می‌دهند.

همچنین اگر فوجی‌فیلم در نهایت بتواند هدف خودش را برای تبدیل کردن خانواده‌ی GFX به محصولاتی برای کاربران عادی عملی کند، شاید دیگر سازندگان دوربین‌ها نیز کم‌کم به تولید دوربین‌های مدیوم فرمت ترغیب شوند.

منبع: zoomit


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند