پاناسونیک لومیکس S1H با قابلیت فیلمبرداری 6K معرفی شد

08:005780

پاناسونیک سه ماه پس از رونمایی اولیه، ساعاتی پیش دوربین فول‌فریم S1H را به‌صورت رسمی با قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد فیلم‌برداری برای کاربران حرفه‌ای و سینمایی معرفی کرد. خانواده‌ی دوربین‌های فول‌فریم لومیکس S اکنون به‌صورت رسمی سومین عضو خود را معرفی کرده است تا شاهد حضور پررنگ‌تر پاناسونیک در بخش دوربین‌های فول‌فریم باشیم. این موضوع نشان‌دهنده‌ی تلاش پاناسونیک برای توسعه‌ی کسب‌و‌کار خود در بخش دوربین‌های رده‌بالا است تا درکنار کانن، نیکون و سونی،‌ بخشی از این بازار رقابتی را از آنِ خود کند.

غول ژاپنی دنیای تصویر، در فوریه‌ی سال جاری میلادی (اسفند ۹۷) با معرفی لومیکس S1 و S1R به‌صورت رسمی ورود خود به دنیای دوربین‌های بدون‌آینه و فول‌فریم را اعلام کرد. لومیکس S1R برای عکاسان حرفه‌ای نیازمند به رزولوشن بالا و S1 نیز برای عکاسان/فیلم‌برداران توسعه یافته است. اگر با دنیای دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی و فیلم‌برداری آشنا باشید، قطعا با پاناسونیک و تخصص این شرکت در تولید دوربین‌های فیلم‌برداری اعم از انواع سینمایی، استودیویی، خبری و سری محبوب GH آشنا هستید. حال این شرکت قدم بزرگ بعدی خود را در دنیای دوربین‌های بدون آینه و فول‌فریم برداشته و محصولی مخصوص فیلم‌برداران حرفه‌ای و سینمایی رونمایی کرده است.

لومیکس S1H نام جدید‌ترین دوربین پاناسونیک است که ابعاد بزرگ‌تری نسبت به برادران خود داشته و به طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای مجهز شده است. پاناسونیک S1H لقب «اولین» را در بخش‌های گسترده‌ای به‌همراه دارد تا خود را توانمند‌ترین دوربین حال حاضر در بخش فیلم‌برداری معرفی کند. این دوربین نه‌تنها توانایی ضبط کلیپ‌های 6K با با نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه و با استفاده از تمام مساحت حسگر (نسبت ۳:۲) را دارد، بلکه امکان ضبط کلیپ‌های 5.9K با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه با نسبت ۱۶:۹، 4K و Cinema 4K با نرخ ۲۴، ۲۵، ۳۰، ۵۰ و ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه را با استفاده از تمام مساحت حسگر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مهم‌ نیست قصد تولید چه محتوایی را دارید؛‌ S1H امکان فیلم‌برداری با رزولوشن و نسبت تصویر مناسب را در اختیارتان قرار خواهد داد.

اگر فیلم‌برداری با عمق رنگ بالا اولویت شما را تشکیل می‌دهد، پاناسونیک S1H از قابلیت ضبط تصاویر با رنگ‌برداری ۴:۲:۲ و عمق ۱۰ بیت در رزولوشن 4K/C4K تا حداکثر نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه بهره می‌برد و البته برای عمق ۱۰ بیت در نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه نیاز به اتصال دوربین به ضبط‌کننده‌ی خارجی خواهید داشت. فیلم‌برداری با کراپ سوپر ۳۵ میلی‌متری یکی از اصلی‌ترین کاربرد کاربران سینمایی را تشکیل می‌دهد که S1H امکان ضبط کلیپ‌های 4K/C4K تا نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه و عمق رنگ ۱۰ بیت به‌صورت داخلی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد که در نوع خود بی‌نظیر است. اگر هنوز تحت تأثیر قرار نگرفته‌اید کافی است بدانید که در رویداد معرفی S1H، پاناسونیک از همکاری با اتوموس (Atomos) برای ارایه‌ی خروجی Raw (قابلیت موجود در دوربین‌های سینمایی بسیار گران‌قیمت) و ضبط خارجی آن با دوربین جدید خود خبر داد که در آینده در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

کاربران علاقه‌مند به کلیپ‌های صحنه آهسته نیز می‌توانند از فناوری VFR با حداکثر ضبط کلیپ‌های Full HD با نرخ ۱۸۰ فریم‌بر‌ثانیه بهره ببرند. البته پاناسونیک این فناوری را در S1H بهبود گسترده‌ای داده است تا نرخ‌های ۴۸ و ۵۰ فریم‌بر‌ثانیه برای آهسته کردن دو برابری (بسته به PAL یا NTSC بودن فرمت تصویربرداری) نیز در دسترس باشد. همچنین این دوربین اولین عضو خانواده‌ی پاناسونیک است که حین ضبط کلیپ‌های صحنه آهسته علاوه بر قابلیت تنظیم میزان نوردهی و ایزو، امکان فوکوس خودکار و ضبط صدا را نیز به‌همراه دارد.

برای کاربران حرفه‌ای فیلم‌برداری در رزولوشن مورد نیاز تنها نیمی از راه است و اصلاح مناسب پروفایل‌های رنگی نیز اهمیت زیادی دارد. پاناسونیک دوربین S1H را در این بخش تا دندان مسلح کرده است. در وهله‌ی اول لازم است بدانید که امکان ضبط با تمام رزولوشن‌های مذکور با پروفایل V-Log (نسخه‌ی کامل، نه نمونه‌ی V-Log L) را در اختیار دارد تا ۱۴+ استاپ گستره‌ی دینامیکی (برابر با دوربین‌های سینمایی) در دسترس کاربر باشد. همچنین امکان فیلم‌برداری با با پروفایل HLG برای ثبت تصاویر HDR نیز در دسترس است. اما شاید جذاب‌ترین قابلیت S1H در این بخش امکان بهره‌ بردن از پروفایل V-Gamut است که وسیع‌ترین فضای رنگی (بزرگ‌تر از Rec 709، Adove RGB و BT ۲۰۲۰) را به همراه دارد تا آزادی عمل فوق‌العاده‌ای در اصلاح رنگ در اختیار کاربران قرار داشته باشد

یکی از مهم‌ترین جوانب دوربین‌های حرفه‌ای، علم رنگ و الگوریتم‌های تولید آن‌‌ها است. پاناسونیک خانواده‌ی گسترده‌ای از دوربین‌های حرفه‌ای مانند انواع سینمایی VariCam، فول‌فریم ۳۵ میلی‌متری EVA1 و میکرو‌چهارسوم‌ GH5S‌ دارد. نکته‌ای که در‌این‌زمینه وجود دارد، تلاش‌های پاناسونیک برای نزدیک‌کردن رنگ‌های تولیدی تمامی اعضای خانواده‌ی دوربین‌‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای این شرکت است. S1H نیز این قاعده مستثنی نبوده و به‌گفته‌ی مهندسان پاناسونیک، تصاویری مشابه با دوربین‌های فیلم‌برداری سینمایی و حرفه‌ای این شرکت ارائه می‌دهد تا امکان استفاده از آن به‌عنوان B Cam‌ در پروژه‌های رده‌بالا دردسترس باشد. پاناسونیک همچنین امکان استفاده از پروفایل‌های ورودی Varicam در S1H را فراهم کرده است تا خروجی این دوربین دقیقا مشابه با کلیپ‌های ضبط شده‌ی هر کاربر با نمونه‌ی دوربین سینمایی Varicam خود باشد.

اما نکته جالب امکان فیلم‌برداری بدون محدودیت زمانی در تمامی رزولوشن‌های مذکور است تا S1H در این زمینه نیز منحصربه‌فرد باشد. سنسورهای فول‌فریم و پردازنده‌های این دسته از دوربین‌ها به‌دلیل حجم بالای داده‌های دریافتی، حرارت زیادی تولید می‌کنند که ضبط نامحدود را ممکن نمی‌کردند. در همین راستا پاناسونیک برای کنترل حرارت از سیستم دفع گرما فعال بهره برده است که با فن مخصوص و ایجاد جریان هوا، دمای دوربین را کنترل می‌کند. پاناسونیک این سیستم را بسیار بی‌صدا و مؤثر دانست و ادعا کرده است که حتی با وجود دریچه‌های ورود و خروج هوا، دوربین در برابر شرایط آب‌و‌هوایی (نفوذ گرد‌و‌غبار و قطرات آب در باران) و دمای محیطی مختلف (تا ۱۰- درجه‌ی سانتی‌گراد) مقاوم است.

لومیکس S1H نیز همانند دوربین سینمایی Varicam و نمونه‌ی حرفه‌ای EVA1 پاناسونیک از فناوری Dual Native ISO بهره می‌برد. در این فناوری دوربین از دو الگوریتم دریافت و پردازش سیگنال‌های تصویری بهره می‌برد که کاربر می‌تواند به‌صورت دستی یا خودکار آن‌ها را فعال کند. ایزو‌های پایه S1H برابر با ۶۴۰ و ۴۰۰۰ است و بسته به میزان نور محیطی، رفتار دوربین به یکی از الگوریتم‌های تغییر می‌کند تا شاهد عملکرد عالی پرچم‌دار پاناسونیک (به‌ادعای این شرکت بهترین عملکرد) در ایزو‌های بالا باشیم.

پاناسونیک از فناوری توانمند Dual IS 2 در S1H نیز بهره برده است تا با فعالیت هم‌زمان لرزشگیر لنز و دوربین، لرزش‌های کاربر تا رقم فوق‌العاده‌ی ۶.۵ استاپ حذف شود. از دیگر قابلیت‌های جذاب این دوربین می‌توان به نمایشگر چرخان آن اشاره کرد که آزادی عمل زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این نمایشگر برخلاف GH5 حتی بدون خارج شدن از مکان خود قابلیت تغییر زاویه به سمت بالا را دارد تا از این لحاظ نیز S1H در نوع خود منحصر‌به‌فرد باشد. پاناسونیک در این دوربین فول‌فریم به فرمول استفاده از دو درگاه SD (با پشتیبانی از کارت‌های UHS-II) مشابه با GH5 بازگشته است؛ جایی که پیش‌تر در S1 و S1R درگاه کارت‌های SD و XQD در دسترس بود. Waveform برای تصحیح میزان نوردهی، تایم‌کد برای استفاده هم‌زمان از چند دوربین و چراغ‌های چشمک‌زن ضبط تصویر (در جلو و پشت دوربین) از دیگر ابزارهای کمکی در دسترس است.

با اینکه تمرکز پاناسونیک در توسعه‌ی S1H بر قابلیت‌های فیلم‌برداری آن متمرکز بوده است، اما این موضوع به‌معنای عدم توانایی آن در ثبت تصاویر خوب نیست. لومیکس S1H با حسگر ۲۴.۲ مگاپیکسلی خود قادر به ثبت تصاویر RAW با عمق ۱۴ بیت، عکاسی پیاپی با نرخ ۶ فریم‌بر‌ثانیه و فوکوس خودکار، حالت عکاسی 6K با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه و حالت High Resolution با خروجی تصاویر ۹۶ مگاپیکسلی، است. فناوری فوکوس خودکار DFD با ۲۲۵ نقطه‌ی فوکوس و الگوریتم‌های هوش مصنوعی در تشخیص انسان و حیوان نیز وظیفه‌ی تشخیص سوژه و فوکوس روی آن را برعهده دارد.

این دوربین در پاییز ۲۰۱۹ و با قیمت ۴۰۰۰ دلار برای بدنه عرضه می‌شود. همچنین پاناسونیک وعده‌ی در دسترس بودن ۴۲ لنز مانت L (با کمک لایکا و سیگما) را تا پایان سال ۲۰۲۰ داد تا کاربران در این خصوص احساس کمبود نکنند.

پیش‌تر، سونی با a7S تنها محصول فول‌فریم و مخصوص فیلم‌برداری در دنیای دوربین‌های عکاسی/فیلم‌برداری حاضر بود، حال با پیش‌دستی و رونمایی S1H، بسیاری از کارشناسان را شگفت‌زده کرده است. این در حالی است که بیش از یک سال است که شایعاتی درباره‌ی معرفی نسل جدید a7S II به‌گوش می‌رسد.

منبع : Zoomit


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند