از کامپیوتر خود برای کمک به تحقیق و ساخت دارو برای ویروس کرونا استفاده کنید

01:557250

پروژه‌ی SETI@home، حدود ۲۱ سال پیش برای تحقیق پیرامون وجود حیات در خارج از زمین شروع به کار کرد. کاربران با ثبت‌نام در این پروژه، قدرت پردازشی کامپیوتر شخصی خود را با محققان به اشتراک می‌گذاشتند. چندی پیش خبر تعطیلی پروژه منتشر شد و بسیاری از کاربران علاقه‌مند به مشارکت را ناراحت کرد. اکنون طرح جدیدی شروع به کار کرده است که با همان ساختار، از قدرت پردازشی توزیع‌شده برای یافتن دارو با هدف درمان ویروس کرونا استفاده می‌کند.

کاربران برای مشارکت در طرح تحقیقاتی کشف دارو، نیاز به مهارت و تخصص آن‌چنان زیادی ندارند. تنها باید یک نرم‌افزار را در کامپیوتر شخصی خود اجرا کنید و سایر موارد به‌صورت خودکار انجام می‌شود. پروژه‌ی جدید به‌نام Folding@home شروع به کار کرد و از قدرت پردازشی توزیع‌یافته برای تحقیقات پیرامون بیماری‌ها استفاده می‌کند. داوطلبان، قدرت پردازشی کامپیوتر خود را در زمان بیکاری با پروژه به اشتراک می‌گذارند. جست‌وجو و تحقیق روی ویرو‌س‌ها با هدف شناسایی دارو و درمان، نیاز به قدرت پردازشی بسیار زیادی دارد. پروژه به‌جای وابسته بودن به یک کامپیوتر مرکزی، وظایف تحقیقی و پردازشی را تقسیم کرده و آن‌ها را به کامپیوترها داوطلب ارسال می‌کند. نرم‌افزار هدف، منتظر زمان بیکاری کامپیوتر می‌ماند و وظیفه‌ی پردازشی را در آن زمان انجام می‌دهد.

پروژه‌ی فولدینگ یک همکاری بین آزمایشگاه‌های متعدد در سرتاسر جهان است که از داده‌های پردازش‌شده توسط کامپیوترهای داوطلب، برای تحقیق روی بیماری‌ها و داروها استفاده می‌کند. پردازش‌های انجام‌شده، شاید راهی برای کشف داروهای حیاتی پیدا کنند.

نرم‌افزار پروژه‌‌ی هولدینگ برای سیستم‌های عامل‌ ویندوز و مک و لینوکس در دسترس قرار دارد. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد اجرای نرم‌افزار روی کامپیوتر، فشار پردازشی آن‌چنانی به سیستم وارد نمی‌کند و تنها در زمان بیکاری از پردازنده استفاده می‌کند. مشکل خاصی از لحاظ گرم شدن بیش از حد پردازنده و سیستم نیز گزارش نشده است و حتی می‌توان قدرت پردازشی اشتراکی را نیز در نرم‌افزار محدود کرد.

منبع: zoomit


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند